X
+48 790 555 615 biuro@hrsensor.pl

HR niedoceniany

HR Day to święto pracowników działów human resources, obchodzone 20 czerwca w wielu krajach świata.  Jednym z celów tego święta jest integracja środowiska branżowego oraz podkreślanie roli HR w rozwoju współczesnych firm.

A jaka jest rola działów HR w polskich firmach?  Coroczne raporty, doniesienia z konferencji, a  przede wszystkim codzienna praca osób zatrudnionych w działach HR pokazują, że coraz bardziej istotna w zarządzaniu, nie tylko na poziomie polityki personalnej firmy. Z drugiej strony nadal można spotkać się z opinią pracowników nie będących HR-owcami, że to dział zbyt wygodny i bezpieczny,  z małą odpowiedzialnością za jakość pracy, albo wręcz zbędny. Czasami dział HR kojarzony jest wyłącznie z zatrudnianiem pracowników, administracją personalną, czy organizacją szkoleń. Dodatkowo krytykowany za oderwanie od realiów codziennej pracy na poszczególnych stanowiskach w firmie, nie znający dokładnie problemów, z jakimi borykają się zespoły. A jak jest w rzeczywistości?

Trochę historii

HR (human resources) to pojęcie stosunkowo nowe w polskiej rzeczywistości biznesowej. Nadal spotykam osoby, które nie mają pojęcia, co oznaczają tajemnicze litery „HR”. Część przedstawicieli małych firm, właścicieli, czy pracowników, posługuje się nazwą „kadry”. Bo przecież od kadr wszystko się zaczęło.

Pierwotnie działy HR obejmowały swoim działaniem obsługę kadrowo-płacową. „Pani w kadrach” zajmowała się kwestiami pracowniczymi i do niej należało skierować swoje pierwsze kroki w sprawach związanych z formalnościami po przyjęciu do pracy, naliczaniem wynagrodzenia, rozliczeniem urlopu, czy nadgodzin.

Wraz ze zmianami ustrojowymi w Polsce nastąpiła zmiana w spostrzeganiu roli działu kadr. Z czasów „pań kadrowych” przeszliśmy do „specjalistów do spraw zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL). Pojawiły się działy personalne. I nie chodzi tu jedynie o nową terminologię zapożyczoną, z coraz bardziej dostępnych wówczas publikacji obcojęzycznych. Pracownicy personalni zaczęli zajmować się   dodatkowymi  zadaniami,  takimi  jak zbieranie  i  przetwarzanie  informacji  potrzebnych  do  opracowywania planów zatrudnienia,  utrzymywanie kontaktów z rynkiem pracy, rekrutacja, wsparcie  kadry menedżerskiej w zarządzaniu pracownikami i zespołami.

Do wzrostu roli działów HR  przyczynił się także kryzys gospodarczy w 2001 r. Takie zjawiska, jak masowe zwolnienia, wzrost bezrobocia, obniżka wynagrodzeń  spowodowały zmianę w spostrzeganiu HR i jego znaczenia w firmach. W wielu firmach konieczne było koncentrowanie się na budowaniu mądrych systemów motywacyjnych, zmiany kultury zarządzania.

Obecnie, gdy mamy do czynienia  z nie występującymi wcześniej zjawiskami – rynkiem pracownika, kilkoma pokoleniami tworzącymi zespoły w firmach, ogromnym rozwojem technologii cyfrowych, HR stoją przed koniecznością bycia liderami zmian w organizacjach. Jak pokazuje raport „Trendy HR 2018” firmy Deloitte  działy HR zaczynają mierzyć się z wyzwaniami współczesności, jaki są: transformacja kultury organizacyjnej w oparciu o zmiany społeczne, oczekiwania nowych pracowników w zakresie elastyczności czasu i miejsca pracy oraz nowych ścieżek kariery, spłaszczania struktur zespołów (1).

Dwa, a może trzy oblicza HR

Potocznie mówi się o dwóch częściach działów human resources- HR twardym i HR miękkim.  Ten pierwszy kojarzony jest z pracą kadrowo-płacową. Pracownicy twardego HR, podobnie jak dawni „kadrowi”, między innymi rozliczają urlopy i wypłaty pracowników, kontaktują się z ZUS-em i Urzędem Skarbowym.

Obok kadr i płac, ważnymi obszarami pracy działów HR są kwestie „miękkie” dotyczące zarządzania kompetencjami pracowników. Zakres zadań miękkiego HR jest tutaj szeroki  –  od  pozyskiwania  pracowników,  przez  ich  rozwój,  utrzymanie  talentów,  przyciągania  najlepszych  ekspertów  z  rynku.  Pracownicy HR testują  nowe  rozwiązania  i  narzędzia informatyczne dedykowane do ich pracy. Wspierają  menedżerów jako HR business partnerzy .  Zajmują się  benefitami  pracowniczymi, budują  strategie  HR-owe organizacji. W skład obowiązków działów HR wchodzą również takie zadnia, jak  organizacja firmowych eventów, kontakty ze związkami zawodowymi, czy zawiadywanie funduszem socjalnym (2).

Obecnie, w czasach social media, pracownicy HR potrzebują umiejętności sprawnego marketingu sieciowego. Employer branding, employee advocacy, candidate experience, employee experience – za tymi pojęciami kryją się konkretne cele biznesowe realizowane w dużej mierze przez działy HR.

HR o sobie

A co o swojej pracy mówią pracownicy działów HR? W badaniu  „HR-owca portret własny 2018” wskazują na dwa stałe elementy swojej pracy, czyli rekrutację (93% ankietowanych) i selekcję aplikacji (77% badanych).

Główne wyzwania, jakie niesie praca HR to dla respondentów pozyskanie dużej liczby jakościowo dobrych aplikacji, które przekładają się na pozyskanie wartościowych pracowników.  Dodatkowo równie ważna jest dbałość o komunikację wewnętrzną w firmie, na co zwraca uwagę 37% badanych.  Zaraz za nimi plasuje się motywowanie pracowników, utrzymania kluczowych talentów.

Aż 84% badanych pracowników HR jest zadowolonych ze swojej pracy i nie planują zmian. Czynnikami najbardziej motywującymi ich do pracy są atmosfera i ludzie, z którymi współpracują, a zaraz po nich różnorodność wykonywanych  zadań.

Na  pytanie, na co chcieliby przeznaczać więcej czasu w ramach codziennych  obowiązków,  respondenci  wskazują  na  pierwszym miejscu doszkalanie, zdobywanie wiedzy i rozwój własny. Dla 67% pracowników HR to właśnie jest kluczowa potrzeba. Główne powody chęci samorozwoju  to satysfakcja własna, którą wskazuje 85% badanych, a zaraz za nią chęć bycia coraz lepszym w swojej dziedzinie (83%) (2).

Może warto więc docenić pracę tych, dla których pracownik zawsze jest na pierwszym miejscu?

Autor: Sylwia Szymańska

  1. Raport „Trendy HR 2018” https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2018.html
  2. Raport „HR-owca portret własny 2018” https://wyzwaniahr.pracuj.pl/wp-content/uploads/2018/10/kompendiumhr_2018.pdf

Pozostałe wpisy na blogu

Zobacz najnowsze artykuły

Trudne rozmowy menedżerskie. Jak mądrze zwalniać pracownika?

Można powiedzieć, że firmę poznaje się nie tylko po tym, jak wita pracowników, ale także jak ich żegna. A (...)

06 maja 2020
95
Jak można zwolnić pracownika? O rozwiązaniu stosunku pracy.

Rozwiązywanie stosunku pracy nie jest łatwym zadaniem. Za każdym razem, gdy zapada trudna decyzja o rozstaniu należy się do (...)

04 maja 2020
57
Utrata pracy. Jak zadbać o dobry początek?

Od miesiąca funkcjonujemy w nowej, trudnej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19. Nieodłącznym skutkiem obostrzeń narzuconych na każdego z nas (...)

12 kwietnia 2020
67
Zwolnienia z pracy w trakcie pandemii COVID-19 – webinar

Wspólnie z Akademią HR zapraszamy na bezpłatny webinar na temat zwolnień z pracy. Partneruje nam Centrum Kreatywności Fabryka. Obecna (...)

03 kwietnia 2020
52
Zobacz wszystkie

Skontaktuj się z nami

Jeśli masz pytania w sprawie szkolenia, napisz do nas. Skontaktujemy się z tobą najszybciej, jak to będzie możliwe.






X
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I ODBIERZ -10% NA PIERWSZE SZKOLENIE

Subscribe to our newsletter