X
+48 790 555 615 biuro@hrsensor.pl

Jak witasz na pokładzie? Onboarding w twojej firmie

Pamiętasz swój pierwszy dzień w pracy? Jeśli towarzyszyła ci ciekawość i pozytywne nastawienie do nowości, a obok była osoba służąca wsparciem i pomocą, to jesteś w grupie nielicznych szczęśliwców, którzy mogli pomyśleć „dobrze trafiłem”. A może byłeś bardzo ciekawy nowej pracy, szedłeś z takim samym pozytywnym nastawieniem, które w ciągu pierwszych godzin zmieniło się w chęć ucieczki? Nowe zadania, zdawkowe instrukcje, wiele standardów i procedur do przyswojenia. Poczucie nadmiaru informacji, własnej niekompetencji, obcości wśród ludzi nie zwracających na ciebie uwagi.

Podobne odczucia i myśli z pewnością towarzyszą obecnie wielu nowym pracownikom, może także  w twojej firmie. Część z nowo zatrudnionych, jak pokazują badania i relacje osób zajmujących się polityką personalną w firmach, rezygnuje z pracy w pierwszych tygodniach. Generuje to dodatkowe koszty związane z koniecznością pozyskania kolejnego pracownika na dane stanowisko. Ci, którzy decydują się na pracę w danej firmie potrzebują od kilku dni do nawet roku, aby wdrożyć się i zaaklimatyzować w nowym miejscu pracy. Ten czas to okres, w którym pracownik nie wykorzystuje  w pełni swoich kompetencji.

Jak więc wprowadzić nowego pracownika do firmy, aby chciał w niej pozostać i jak najszybciej efektywnie wykonywał swoje zadania? Należy zadbać o systematyczny, zgodny z wymaganiami stanowiska pracy oraz kulturą firmy program wdrażania i adaptacji nowo zatrudnionych, czyli onboarding.

Czym jest onboarding?

Onboarding to zestaw zaplanowanych działań, których celem jest wdrożenie i skuteczna adaptacja nowych pracowników. Ta adaptacja ma szeroki zakres. Nie chodzi w niej jedynie o szybkie przystosowanie się pracownika do wymogów stanowiska pracy, samodzielne wykonywanie zadań. Skuteczna adaptacja pracownika obejmuje 4 obszary, tzw. 4C.

Cztery elementy są niezbędne, aby onboarding był opłacalny dla wszystkich stron: pracownika, zespołu, firmy. Oczywiście każdy proces onboardingu składa się z nieco innych elementów, w zależności od charakteru stanowiska pracy, specyfiki organizacji, do której pracownik przychodzi, ludzi tworzących zespoły w firmie.

Rodzaje onboardingu

W zależności od włączania poszczególnych obszarów w proces wdrażania i adaptacji pracowników wyróżnić można trzy poziomy onboardingu.

I poziom: Onboarding pasywny najpopularniejsza forma onboardingu w Polsce, w małych i średnich firmach, gdzie proces adaptacji pracownika skupia się na procedurach (1 C), nie biorąc pod uwagę obszarów zadań i celów oraz adaptacji kulturowej pracownika.

II poziom: High Potential Onboarding – proces adaptacji pracowników uwzględnia obok procedur także obszar 2 C – zadania i cele dla nowozatrudnionych. W niewielkim stopniu w planowaniu wdrażania i adaptacji pracownika bierze pod uwagę kwestie kultury firmy, relacji.

III poziom: Onboarding proaktywny – proces adaptacji pracowników jest zaplanowany w taki sposób, że pracownik w uporządkowany sposób zdobywa wiedzę na temat kultury firmy, jej formalnych i nieformalnych zasad funkcjonowania oraz jest włączony w planowe działania ułatwiające nawiązywanie relacji ze współpracownikami, klientami zewnętrznymi.

A jak wygląda proces onboardingu w twojej firmie?

Dobrze zaplanowany proces onboardingu nie jest trudny, a daje wymierne rezultaty biznesowe. Tam, gdzie pracownicy są objęci programem onboardingowym, częściej decydują się na pozostanie w obecnym miejscu pracy oraz szybciej osiągają zakładane cele biznesowe, w porównaniu z organizacjami bez onboardingu (2).

Jak wynika z badań ICAN Institute, zrealizowanych na zlecenie Macrologic SA, tylko połowa polskich przedsiębiorstw posiada opisany proces wdrożenia nowych pracowników (3). Dodatkowo 57% pracowników MŚP negatywnie ocenia proces wdrażania i adaptacji nowych pracowników. Dlaczego? Onboarding w większości firm w z sektora MŚP można nazwać adaptacją spontaniczną. Sprowadza się do administrowania, czyli przekazania  pracownikowi serii dokumentów o firmie, regulaminów, wzorów wniosków o urlop itp., wykonaniem niezbędnych szkoleń (BHP, produktowych w przypadku sprzedawców). Bombardując pracownika dużą liczbą informacji, procedur wymaga się, aby zapoznał się z nimi i zapamiętał oczekując ich skutecznego wykorzystania od pierwszych dni pracy. Wdrażając pracownika przykłada się zbyt małą wagę do wprowadzenia pracownika do zespołu.

A jak jest u ciebie?

Zapraszam do analizy procesu wdrażania i adaptacji pracowników w twojej firmie.

autor: Sylwia Szymańska

  1. Bauer, T. N. (2011). Onboarding new employees: Maximizing success. SHRM Foundation’s Effective Practice Guidelines Series.
  2. http://www.skillsoft.com/assets/research/research-aberdeen-hcm-employee-engagement-workplace.pdf
  3. https://www.macrologic.pl/news/.msg0x0chdoc0x06cac2e6e

Pozostałe wpisy na blogu

Zobacz najnowsze artykuły

Trudne rozmowy menedżerskie. Jak mądrze zwalniać pracownika?

Można powiedzieć, że firmę poznaje się nie tylko po tym, jak wita pracowników, ale także jak ich żegna. A (...)

06 maja 2020
95
Jak można zwolnić pracownika? O rozwiązaniu stosunku pracy.

Rozwiązywanie stosunku pracy nie jest łatwym zadaniem. Za każdym razem, gdy zapada trudna decyzja o rozstaniu należy się do (...)

04 maja 2020
57
Utrata pracy. Jak zadbać o dobry początek?

Od miesiąca funkcjonujemy w nowej, trudnej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19. Nieodłącznym skutkiem obostrzeń narzuconych na każdego z nas (...)

12 kwietnia 2020
67
Zwolnienia z pracy w trakcie pandemii COVID-19 – webinar

Wspólnie z Akademią HR zapraszamy na bezpłatny webinar na temat zwolnień z pracy. Partneruje nam Centrum Kreatywności Fabryka. Obecna (...)

03 kwietnia 2020
52
Zobacz wszystkie

Skontaktuj się z nami

Jeśli masz pytania w sprawie szkolenia, napisz do nas. Skontaktujemy się z tobą najszybciej, jak to będzie możliwe.






X
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I ODBIERZ -10% NA PIERWSZE SZKOLENIE

Subscribe to our newsletter