X
+48 790 555 615 biuro@hrsensor.pl

Jak bezpiecznie sprowadzić jajko na ziemię, czyli dobór zadań do Assessment Center

Taka oto sytuacja. Pięcioosobowa grupa kandydatów na stanowisko menedżerskie w zespole sprzedażowym. Wszyscy siadają wokół zestawu słomek, kartek papieru i taśmy klejącej. Każdy z nich wie, bo wcześniej miał czas na zapoznanie się z instrukcją, że ich zadaniem jest zbudowanie konstrukcji, która przemieści bezpiecznie surowe jajko z wysokości stołu na twardą podłogę. Mają na to 20 minut. Prowadzący spotkanie daje znak „Startujemy!”.

Tego typu zadania i szereg innych to element niezbędny w całym badaniu Assessment Center (AC). Zarówno Assessment, jak i Development Center nazywane są „ośrodkami oceny”, czyli miejscem gdzie diagnozujemy kompetencje kandydatów. Z punktu widzenia uczestnika AC, w głównej mierze ta ocena odbywa się na podstawie wykonywania szeregu zadań, czasami nie związanych z wymaganiami, jakie poznał na etapie aplikowania  na dane stanowisko. Ten brak związku w dobrze przygotowanym AC jest oczywiście pozorny.  Bo cóż możemy zmierzyć obserwując, jak osoby radzą sobie ze stworzeniem bezpiecznych warunków dla surowego jaka? Zachowanie uczestników badania AC może dostarczyć nam szeregu istotnych informacji o mierzonych kompetencjach, pod pewnym warunkiem: dobrego przygotowania metodologicznego każdego z elementów składających się na Assessment Center.

Assessment Center to symulacja rzeczywistości. Zadania  w AC stanowią pewne bodźce, które są sztucznie dostarczane uczestnikom badania. Na etapie wyboru, czy konstrukcji zadań należy pamiętać o ich celu. Każde zadanie ma dostarczać wiedzy na temat kompetencji osób badanych. To oznacza, że zadania powinny być tak dobrane, aby dawały szansę na pojawianie się zachowań uczestników AC stanowiących wskaźniki tych kompetencji.

Dobrą praktyką jest konstruowanie zestawu zadań na potrzeby danego badania. Posiłkowanie się gotowymi rozwiązaniami ma swoje ograniczenia. Nie zawsze dane zadanie dobrze wpisuje się w kompetencje, które chcemy zmierzyć. I zdarza się, że część uczestników je zna, ze względu na duże doświadczenie w szkoleniach, czy badaniach typu „ośrodki oceny”.

W badaniach AC wykorzystuje się różnego rodzaju zadania. W zależności od kryterium, zwykle dzielimy je na określone kategorie. Dwie podstawowe to zakres badania oraz liczba osób zaangażowanych do danego zadania. Stanowią punkt wyjścia do dalszej pracy nad konstrukcją zadań AC.

ZAKRES DIAGNOZY

Podstawowe pytanie, na jakie należy odpowiedzieć przed przystąpieniem do projektowania zadań brzmi: Co chcemy zbadać?

Biorąc pod uwagę, jakie kompetencje chcemy zmierzyć i ocenić, można wyodrębnić zadania o charakterze niespecyficznym oraz zadania specyficzne.  Do pierwszej kategorii zaliczamy te zadania, które mierzą kompetencje uniwersalne, wymagane na co dzień w pracy, w relacjach społecznych. Zadania specyficzne  to ta grupa zadań, które mierzą specjalistyczne kompetencje potrzebne w danym zawodzie, czy na pewnych stanowiskach związanych z pełnieniem określonej roli.  Często ich przygotowanie wydaje się łatwiejsze, a powiązanie z rzeczywistością zawodową bardziej oczywiste dla badanych, w porównaniu z zadaniami niespecyficznymi. Obsługa programów, projektowanie, analiza wyników finansowych, rozmowa sprzedażowa i wiele innych zadań stanowią swoistego rodzaju ”próbki pracy”.

Do jakiej kategorii zaliczyć zadanie z jajkiem? Czy jest zadaniem niespecyficznym? Tak. Można na etapie tworzenia zestawu zadań do AC przyjąć, że będzie mierzyć na przykład orientację na cel, komunikację, czy elastyczność działania. Wymaga to oczywiście dokładnego ustalenia, jak w trakcie tworzenia konstrukcji ze słomek i papieru te kompetencje mogą się przejawiać, dokładnego ich opisu oraz przygotowania asesorów.  A czy może być zadaniem specyficznym? Pod pewnymi warunkami, tak. Jeśli, na przykład, włączymy w jego wykonanie konieczność oceny i dawania informacji zwrotnej członkom zespołu. Możemy zaplanować badanie za pomocą zadania z jajkiem konkretnych kompetencji menedżerskich.

LICZBA OSÓB WYKONUJĄCYCH ZADANIE

Podział zadań według tego kryterium wydaje się oczywisty. W Assessment Center  można wykorzystywać  zadania indywidualne oraz wieloosobowe. Wybór charakteru zadań, podobnie jak przy pierwszym kryterium, powinien wynikać z celu pomiaru.

Kiedy więc korzystać z zadań wieloosobowych, takich jak opisane na wstępie zadanie z jajkiem? Odpowiedź nasuwa się sama – gdy chcemy zbadać współpracę, komunikację między członkami zespołu, czy rozwiązywanie problemów. Nie zawsze jednak zadania, w  które angażujemy kilka osób mają taki oczywisty cel, czyli  pomiar kompetencji związanych z funkcjonowaniem w  zespole, czy leadership.

Wśród zadań wieloosobowych wyróżnić należy zadania realizowane grupowo oraz te, które wymagają pracy zespołowej. Kluczowa jest odpowiedź na pytanie, jaki rodzaj pracy chcemy zmierzyć.  W zależności od odpowiedzi, to samo zadanie możemy wykorzystać w różnych kontekstach i mierzyć inne kompetencje uczestników AC.

Istotne w planowaniu pracy wielu osób jest także określenie, od kogo ma zależeć wynik końcowy zadania. Wyróżnia się tu trzy rodzaje zadań:

Każde  z tych zadań może służyć innym celom. Jakim?

Jak w takim razie zaplanować zadanie z konstrukcją dla jajka, aby było można było użyć go w wymienionych powyżej kontekstach (addytywnie, dysjunktywnie, koniunktywnie)?

Zapraszam do odpowiedzi 🙂

Autor: Sylwia Szymańska

Pozostałe wpisy na blogu

Zobacz najnowsze artykuły

Trudne rozmowy menedżerskie. Jak mądrze zwalniać pracownika?

Można powiedzieć, że firmę poznaje się nie tylko po tym, jak wita pracowników, ale także jak ich żegna. A (...)

06 maja 2020
95
Jak można zwolnić pracownika? O rozwiązaniu stosunku pracy.

Rozwiązywanie stosunku pracy nie jest łatwym zadaniem. Za każdym razem, gdy zapada trudna decyzja o rozstaniu należy się do (...)

04 maja 2020
57
Utrata pracy. Jak zadbać o dobry początek?

Od miesiąca funkcjonujemy w nowej, trudnej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19. Nieodłącznym skutkiem obostrzeń narzuconych na każdego z nas (...)

12 kwietnia 2020
67
Zwolnienia z pracy w trakcie pandemii COVID-19 – webinar

Wspólnie z Akademią HR zapraszamy na bezpłatny webinar na temat zwolnień z pracy. Partneruje nam Centrum Kreatywności Fabryka. Obecna (...)

03 kwietnia 2020
52
Zobacz wszystkie

Skontaktuj się z nami

Jeśli masz pytania w sprawie szkolenia, napisz do nas. Skontaktujemy się z tobą najszybciej, jak to będzie możliwe.






X
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I ODBIERZ -10% NA PIERWSZE SZKOLENIE

Subscribe to our newsletter