X
+48 790 555 615 biuro@hrsensor.pl

Szefie, daj lajka! Pierwsze kroki w budowaniu kultury feedbacku

Znane powiedzenie „przykład idzie  z góry” pasuje doskonale do sytuacji, przed jaką staje firma, wdrażająca kulturę feedbacku.

Jak pokazują wyniki badania polskich firm przeprowadzone ­­przez Monitor Rynku Pracy,  dawanie konstruktywnej informacji zwrotnej nadal wymaga poprawy (1). Przed kadrą menedżerską, jak i pracownikami działów HR jest sporo pracy, planowych i systematycznych działań nakierowanych na zbudowanie środowiska sprzyjającego dawaniu i odbieraniu konstruktywnego feedbacku. Tym bardziej jest to istotne w obecnych czasach, kiedy na rynek prężnym krokiem wchodzi pokolenie Z.  Dlaczego?

Szefie, daj lajka! I nie tylko.

Młodzi pracownicy przekraczając próg firmy często wnoszą oczekiwania odnośnie feedbacku zdecydowanie głośniej werbalizowane, w porównaniu ze swoimi starszymi kolegami. W badaniach firmy Aterima HR, przeprowadzonych na ponad tysięcznej grupie pracowników z najmłodszego pokolenia, informacja zwrotne na temat efektów ich pracy znalazła się na pierwszym miejscu wśród oczekiwań wobec pracodawcy (2). Jak wskazują autorzy raportu potrzeba systematycznej informacji zwrotnej ma wiele źródeł. Po pierwsze wynika z otwartości i bezpośredniości młodych ludzi, wychowanych w świecie będącym globalną wioską. Po drugie to przyzwyczajenie do udzielania informacji zwrotnej przez nich samych – pokolenie Z jeśli coś lubi, to „lajkuje”, wystawia opinie na temat miejsc, w których bywa (liczbowe i opisowe), komentuje rzeczywistość i to, co czyta. Po trzecie – dzięki informacji zwrotnej pokolenie Z ma możliwość uczenia się i rozwoju, co uznaje za ważne.

W trakcie mojej pracy, gdy temat konstruktywnej informacji zwrotnej pojawia się na szkoleniu, od kilkunastu lat słyszę podobne reakcje. Uczestnicy mają poczucie, że zbyt rzadko lub wcale nie dostają pochwał, nie docenia się ich pracy, nie zauważa wysiłków. Z kolei feedback korygujący przyjmuje czasem formę krytyki lub tak właśnie jest odbierany przez pracowników. Efekty takiego sposobu zarządzania widać w spadku motywacji, zaangażowania, mniejszej satysfakcji  z pracy. Dlaczego mimo coraz większej wiedzy menedżerskiej, nadal trudno tworzyć środowisko pracy sprzyjające kulturze feedbacku? Bo wszystko zaczyna się w głowie.

Wszystko zaczyna się w głowie

U niektórych menedżerów nadal istnieją pewne przekonania utrudniające dawanie informacji zwrotnej, szczególnie tej pozytywnej swoim pracownikom. Przykładami takich przekonań są:

Dla niektórych powyższe sformułowania mogą brzmieć obco, niezrozumiale. To dobrze. Taka reakcja prawdopodobnie oznacza, że w twoim zespole feedback jest podstawowym i naturalnym narzędziem wykorzystywanym w przez szefa w  zarządzaniu. A jeśli jest systematycznie dawany przez pracowników szefowi, to tym bardziej warto cieszyć się z tego. Jeśli jednak pracujesz w środowisku, w którym część przełożonych żyje w świecie mitów na temat feedbacku, warto zacząć od podstaw.

Pierwsze kroki do kultury feedbacku

Jaki jest poziom kompetencji w tym obszarze u menedżerów w twojej firmie? A jaki u pozostałych pracowników?

Budowanie środowiska pracy zachęcającego do wymiany informacji zwrotnej między pracownikami w pierwszym kroku wymaga rozwijania kompetencji dawania i odbierania konstruktywnego feedbacku. Odpowiedzi na te podstawowe pytania pozwalają zaplanować działania nakierowane na rozwój podstawowych składowych kompetencji do stosowania feedbacku: wiedzy, umiejętności i pozytywnego nastawienia, przekonania o wartości feedbacku.

Krok 1. Wiedza.

Czy wiesz jak udzielać feedbacku? Czy wiesz, jak go przyjmować? Wiedza na temat feedbacku to element kompetencji, który szybko można uzupełnić poprzez dobrze przeprowadzone szkolenia i warsztaty pozwalające na trening informacji zwrotnej. Optymistycznie zakładam, że większość menedżerów tę wiedzę ma. Dla pewności przypominam.

Główne zasady udzielania informacji zwrotnej:

Krok 2. Umiejętności.

Czy potrafisz dawać informacje zwrotną w taki sposób, aby ludzie traktowali ją jako istotny element rozwoju i budowania zaangażowania? Czy chętnie przyjmujesz feedback od innych, bo daje ci informacje ważne dla ciebie i wzmacnia motywację do działania?

Nie zawsze szefowie, którzy mają dużą wiedzę wyniesioną ze szkoleń, stosują na co dzień feedback w sposób poprawny, konstruktywny dla pracowników. Budowanie umiejętności korzystania z feedbacku wymaga treningu i zdobywania doświadczenia. W firmach, gdzie stwarza się do tego warunki poprzez planowane działania jest możliwość budowania nawyków systematycznego feedbacku. Jak to robić? Wśród form, jakie mogą być wykorzystywane na co dzień są warsztaty follow-up pozwalające na trening feedbacku i wymianę doświadczeń, czy coaching on the job.

Krok 3. Przekonania i nastawienie.

Co myślisz o feedbacku? Czy chcesz pracować w firmie, gdzie kultura feedbacku jest czymś naturalnym?

Najtrudniejszym elementem w budowaniu kompetencji jest budowanie pozytywnej postawy do stosowania feedbacku. Trudno jedynie poprzez zaplanowane, odgórne działania zmieniać nastawienie menedżerów, pracowników do konstruktywnego dawania i odbierania informacji zwrotnej. Co pomaga budować pozytywne nastawienie do feedbacku? Dobre przykłady to między innymi:

Rola HR w budowaniu podstaw kultury feedbacku

Te bazowe działania wymagają zaangażowania wielu osób. Tu ważną rolę odgrywa HR z:

A co dalej? Kiedy menedżerowie posiadają kompetencje do dawania konstruktywnej systematycznej informacji zwrotnej, to dobry początek do kolejnych zmian. Bo kultura feedbacku to środowisko, w którym pracownicy wyposażeni w umiejętności przyjmowania i udzielania feedbacku czują się na tyle bezpiecznie, że dają go także szefowi i swoim kolegom. Wzajemnie budują zaufanie, otwartą komunikacje, co przenosi się na wyniki. Dzięki temu jest szansa na rozwój i tworzenie miejsca pracy dającego satysfakcję i radość z tego, z kim i co się robi.

Czy korzystasz z feedbacku?

Na koniec zapraszam cię do krótkiej analizy korzystania z feedbacku na co dzień. Mam na myśli feedback konstruktywny, gdzie krytyka i pochwała dotyczy pracy, czy zachowania, bez generalizowania, uogólniania, wartościowania cech drugiej osoby.

Przypomnij sobie ostatni tydzień w pracy. Jeśli wolisz zawęzić analizę do jednego dnia, możesz to zrobić. A teraz odpowiedz na pytania:

  1. Ile razy pochwaliłaś (pochwaliłeś) swojego pracownika? Szefa? Współpracownika?
  2. Ile razy skrytykowałeś swojego pracownika? Szefa? Współpracownika?
  3. Ile razy przyjęłaś (przyjąłeś) pochwałę od swojego pracownika? Szefa? Współpracownika?
  4. Ile razy przyjęłaś (przyjąłeś) krytykę od swojego pracownika? Szefa? Współpracownika?
  5. Ile razy zachęciłaś (zachęciłeś) do pochwalenia cię przez pracownika? Szefa? Współpracownika?
  6. Ile razy zachęciłaś (zachęciłeś) do skrytykowania cię przez pracownika? Szefa? Współpracownika?

Autor: Sylwia Szymańska

  1. http://info.randstad.pl/monitor-rynku-pracy-35?_ga=2.122318731.1465113468.1568742418-2019833733.1565850728
  2. https://www.aterima.hr/raport-pokolenie-z?fbclid=IwAR2t0x35oiLEtwFmc90BnQHMZZ12GVixuBBh9jBfhvNq9AjohBhW7zfsifw

Pozostałe wpisy na blogu

Zobacz najnowsze artykuły

Trudne rozmowy menedżerskie. Jak mądrze zwalniać pracownika?

Można powiedzieć, że firmę poznaje się nie tylko po tym, jak wita pracowników, ale także jak ich żegna. A (...)

06 maja 2020
95
Jak można zwolnić pracownika? O rozwiązaniu stosunku pracy.

Rozwiązywanie stosunku pracy nie jest łatwym zadaniem. Za każdym razem, gdy zapada trudna decyzja o rozstaniu należy się do (...)

04 maja 2020
57
Utrata pracy. Jak zadbać o dobry początek?

Od miesiąca funkcjonujemy w nowej, trudnej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19. Nieodłącznym skutkiem obostrzeń narzuconych na każdego z nas (...)

12 kwietnia 2020
67
Zwolnienia z pracy w trakcie pandemii COVID-19 – webinar

Wspólnie z Akademią HR zapraszamy na bezpłatny webinar na temat zwolnień z pracy. Partneruje nam Centrum Kreatywności Fabryka. Obecna (...)

03 kwietnia 2020
52
Zobacz wszystkie

Skontaktuj się z nami

Jeśli masz pytania w sprawie szkolenia, napisz do nas. Skontaktujemy się z tobą najszybciej, jak to będzie możliwe.






X
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I ODBIERZ -10% NA PIERWSZE SZKOLENIE

Subscribe to our newsletter